Afscheid

30 oktober 2018 - Conakry, Guinee

De laatste weken plastische chirurgie! Afgelopen zaterdag vertrok onze plastisch chirurg en dat betekent dus ook dat er afgelopen week en de komende weken geen geplande operaties meer plaatsvinden voor plastische patienten. De afdeling wordt elke dag een beetje leger, patienten gaan met ontslag naar het HOPE center of mogen naar huis. Je zou denken dat dat goed nieuws is voor de patienten, en deels is dat ook zo, maar het blijkt elke keer toch super moeilijk te zijn voor hen om weg te gaan van het schip. Na vaak ruim een maand is het moeilijk afscheid te nemen. Patienten nemen afscheid van de verpleegkundigen, maar hebben ook vriendschappen opgebouwd met andere patienten, wat ontroerend is om te zien. Vorige week mocht iemand met ontslag, en een andere patient was helemaal in tranen en moeilijk te troosten omdat haar nieuwe vriendin weg zou gaan. Een glas water, een knuffel, een broertje van een andere patient veegde haar tranen af, en een daycrew die oppeppende woorden zegt. Zo mooi om te zien!

Niet alleen op de afdeling is er afscheid, ook gaan er vrijwilligers weer terug naar hun thuisland, waaronder ook mijn (te) gekke maatje en vriendin die ik op het schip heb ontmoet, Gejonne. Na twee maanden van het leren kennen van het leven op het schip, samenwerken, gek doen en lol hebben is dat best even lastig wanneer er zulke toppers vertrekken. Gelukkig voor ons blijven er nog genoeg topvrijwilligers achter. 😉

Vorige week kwam afscheid nemen ook persoonlijk erg dichtbij, toen mijn oma in Nederland overleed, op een prachtige leeftijd van 91 jaar. Gelukkig was er de mogelijkheid om naar Nederland te gaan voor de begrafenis, en daarom ben ik een weekje in Nederland geweest. Blij dat ik toen samen met familie kon zijn en ook vriendinnen heb kunnen zien. Mijn oma was nu dementerend, maar is altijd heel betrokken en belangstellend geweest bij het werk wat ik doe als verpleegkundige, vooral omdat ze dat vroeger ook altijd had willen doen. Toen was daar geen mogelijkheid voor omdat ze thuis moest helpen. Wat ben ik dankbaar dat wij in Nederland de mogelijkheid hebben om naar school te gaan, elke keer maar weer door te kunnen leren als je dat wilt. Zo anders dan hier in Guinee, waar veel kinderen niet naar school gaan en er dus veel kinderen rondzwerven op straat.

Een tijdje terug ben ik naar casa-eiland vlakbij Conakry geweest, maar sinds ik weer terug ben op het schip ben ik ook naar Coyah geweest.  Een prachtige plek met veel groen! Je kan het in 1,5 uur rijden, als het verkeer meezit. Je kan het ook in 4 uur rijden, dat is als de taxichauffeur niet meezit en je onderweg wordt aangehouden door de politie. Wat betreft de taxichauffeur: 40km/u rijden is niet snel. Hij zei dat hij moest tanken, maar we hebben ongeveer 10 tankstations voorbij gereden zonder te stoppen. Dus uiteindelijk heeft hij gewoon alle kilometers af kunnen leggen, en hebben wij even ons geduld kunnen testen. Wat betreft de politieagent: jup... ik zat fout. Maakte een foto van de omgeving met mijn arm uit het raampje. Had die beste man een goede reden om ons te stoppen. Hij wilde mijn telefoon hebben, en de foto's controleren. Na wat tegenstribbelen heb ik mijn mobiel toch maar gegeven. Na een preek te hebben gehad, een waarschuwing 'en de vraag of we allemaal getrouwd waren, kreeg ik mijn mobiel terug en mochten we onze weg vervolgen. Au revoir!  Ik zal de foto trouwens wel even toevoegen. 😊

Goed, dat weekend was top! In Coyah heeft een nederlandse vrouw een aantal jaar terug een stichting opgericht, en zij doet daar nu projecten met o.a. vrouwen en kinderen. Heeft ook een vakantiepark, met een aantal 'bungalows'. Een prachtige hike gedaan naar de top, waarbij het meerendeel van het pad nog vrijgemaakt moest worden met een machete. Het kostte wat energie en het was erg warm, maar het was het absoluut waard! Wat een prachtig uitzicht!!

Later die middag en de volgende ochtend heerlijk bij de rivier gezwommen wat voor ons huisje lag. Veel gezelligheid gehad met 4 andere lieve dutchies! Heerlijk om op deze manier even te kunnen ontspannen.

De komende week zal het iets rustiger zijn op de afdeling, waarna begin November de orthopedische operaties van start gaan! Ik heb er zin in, en houd jullie op de hoogte! Bedankt voor de reacties op de vorige blogs, leuk om te lezen!

Liefs Henriette.

1. Nellie Stam:
    Hoi Henriette,
    Wat een ontroerend verhaal weer.
    Fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Mooie foto's ook! Super dat je gelegenheid hebt om de omgeving te verkennen.
    Heel veel succes toegewenst!

Groetjes, Nellie Stam
  2. Ome Jan en tante Annie:
    Hallo Henriëtte,
    Wat heb je weer een mooi verslag. Fijn dat je ook bij ons kon zijn in de dagen na oma's overlijden en zo ook bij haar begrafenis kon zijn.
    De komende periode sterkte hoor als je de nieuwe patiënten weer moet leren kennen.

Hartelijke groet ome Jan en tante Annie
  3. Corrie Trompetter:
    30 oktober 2018
    Wat een mooi verhaal weer !
  4. Janine:
    30 oktober 2018
    Prachtige foto's! Die omgeving is adembenemend! Maar ook de foto's met de patiënten zijn heel leuk!
    Super fijn dat je even naar Nederland kon voor de begrafenis. En dan daar ook nog allerlei soorten afscheid nemen... dat is iets wat soms niet meevalt maar ik weet dat jou dat gaat lukken! 😗
    Veel liefs!
  5. Marinus en Hennie:
    1 november 2018
    Wat een mooi verslag heb je geschreven en prachtige foto s. Wij vonden hetvook fijn dat jij terug gekomen bent toen oma overleden was. Je hebt nu alles ook mee gemaakt. Verdrietige dagen maar ook met veel mooie momenten van troost.
    En nu weer volop bezig om je medemens te helpen. Zo mooi dat je dit werk mag doen. Erg mooi om te zien hoe vol blijdschap je dit ook mag doen. Je stralende glimlach laat het zien. We wensen je weer nieuwe kracht en liefde toe. Hartelijke groeten van oom Marinus en tante Hennie
  6. Ineke Metzlar:
    5 november 2018
    Ja, we kwamen elkaar nog even tegen op de Zeugweg!
    Fijn dat je weer zoveel kunt betekenen daar. Nu naar de orthopedische afdeling...ik ben net geweest!! Mijn 2 nieuwe heup zit erin. Lieve groet van Ineke.
  7. Marian Schoenmaker:
    9 november 2018
    Hallo Henriëtte
    Gecondoleerd met het verlies van je oma.
    Wat moeilijk, als je dan zover weg bent, en je krijgt zo'n bericht.
    Wel fijn , dat je de mogelijkheid had ,om naar Nederland te komen.
    Dit soort momenten wil je toch wel delen met de familie.
    Wel mooi, dat je terug kan kijken op een gejjnteresseerde oma in jouw doen en laten, een blijvende herinnering.

Je hebt prachtige Foto's laten zien, mooie omgeving.
    Wat een prachtige ervaring voor jou, dat neemt niemand meer van je af.
    Veel succes nog in de laatste periode, tot op de afdeling.
    Groeten van je collega Marian Schoenmaker