Mijn eerste diensten!

15 september 2018 - Conakry, Guinee

Hallo daar! Tijd om jullie weer even wat nieuws te vertellen vanuit Conakry. Mijn eerste diensten zitten erop. Dat was nogal een ervaring zeg! Nadat ik 1 oriëntatiedag had gehad, kon ik de dag daarna meteen aan de slag met eigen patinten. Oef! Dat was even lastiger dan dat ik had gedacht en ik voelde me net een 1e jaars student! Alles is zo nieuw, en wordt op een andere manier gedaan dan dat ik gewend ben. Daarbij komen alle engelse termen, afkortingen, en verschillende accentjes van collega's... Hoewel alles wennen was , merkte ik dat zodra je je eigen patiënten hebt en alle formulieren eenmaal een keer hebt ingevuld, het steeds makkelijker gaat.

Over formulieren gesproken! Ik heb ze niet geteld, maar het zijn er nogal wat! De medicatie die post operatief wordt voorgeschreven, moeten wij overschrijven in het medicatieoverzicht met daarbij de tijden ect, evenals alle andere orders wat betreft het wondbeleid, mobilisatiebeleid e.d. Na de operatie worden hier 4x elke 30 minuten de controles gedaan, daarna 4x elk uur, en daarna elke 4u. Heeft iemand ook nog een infuuspomp met bijv. morfine, wat regelmatig gebeurd, dan check je ook elk uur deze pomp op de stand, hoeveelheid wat nog in de spuit zit, en hoeveel er totaal is gegeven. Kortom: veel administratie. Het makkelijke is, dat er ook checklisten zijn waarop heel duidelijk staat wat je allemaal moet controleren! Ondertussen ben ik 2 weken verder, en weet ik me aardig te redden met alle formulieren dus dat is fijn!

Al de 20 bedden zijn ondertussen gevuld met patiënten, en onze plastische patiënten blijven vaak ook een langere tijd op de afdeling. Dit maakt dat je patiënten beter leert kennen en ook ontzettend veel gezelligheid en lol met ze hebt. Kinderen onder de 18 hebben vaak een caregiver mee, vaak een familielid die hen helpt tijdens de opname. Deze slapen , jawel, onder het bed van de patiënt. Ik sta er versteld van dat ze nooit keihard hun hoofd stoten, dat zou ik namelijk al tig keer gedaan hebben als ik daar lag!

Voor de patiënten is alles nieuw, groot, indrukwekkend en ze weten vaak niet wat hun overkomt. Eergisteren nam ik een jongen van 20 op die de volgende dag geopereerd zou worden.Door een brand in zijn slaapkamer vorig jaar,  heeft hij contracturen in beide knieen en zijn elleboog waardoor hij heel beperkt kan functioneren. Hij kreeg een welkomsttasje met daarin wat spullen zoals een handdoek, zeep, tandenborstel en een kam. Via de daycrew (zij tolken en ondersteunen de patient en ons), heb ik uitgelegd wat er zou gaan gebeuren en wat hij kan verwachten voor en na de operatie. Onder andere moeten de patienten een douche nemen, en zichzelf wassen met chloorhexidine, dit werkt ontsmettend. Deze jongen moest geholpen worden door zijn broer, omdat hij  niet kon lopen. Later op de avond zag ik hem het tasje bekijken wat hij had gekregen. Met bewondering bekeek hij de kam, de tandenborstel en alle spulletjes. Ik vroeg me af wat zijn gedachten daarbij zouden zijn .... heeft hij dit ooit eerder gebruikt? Ook bekeek hij een boekje met plaatjes voor 3-5jarigen, ik heb hem maar een pak kaarten gegeven zodat hij een spel kon doen met wat anderen op de afdeling. :)

Ook leuke voorbeelden van iets dat nieuw is voor de mensen hier: discussies tussen de caregivers over hun polsbandje. Ze hadden door dat er bij de een meer gaatjes in zaten dan de anderen, en vroegen zich af waarom dat zo was. Ze dachten dat 1 gaatje zou staan voor 1 week, en dat de caregiver met bijvoorbeeld 7 gaatjes, hier 7 weken moest blijven. Nadat ik bijgekomen was van het lachen, maar even duidelijk gemaakt dat het gewoon aan de breedte van de pols ligt .. gelukkig konden ze hier zelf ook om lachen.

Vrijdag heb ik een andere patiënt die ik verzorg voor het eerst zien lopen, nadat hij ruim een jaar niet meer heeft gelopen, ook door contracturen bij brandwonden. Wat een blijdschap is er dan te zien! Stap voor stap, met de fysio aan beide kanten, en een rek, liep hij zo’n 25 meter. Hoe mooi is dat, dat na een heftige gebeurtenis en een lange tijd niet kunnen lopen, je nu weer de eerste stappen kunt zetten en rechte benen hebt! Zo mooi om onderdeel te zijn van het werk aan boord, en met eigen ogen te zien wat voor grote veranderingen hier plaatsvinden. Hij zal nog een lange weg te gaan hebben, maar het begin is er, en hoop op een betere toekomst!

Goed, ik kan nog wel veeeel meer vertellen, maar dat bewaar ik maar even voor een volgende keer! Tot snel! Trouwens, de foto van de zonsondergang vanaf het schip moet ik natuurlijk wel even plaatsen, WAUW!

1. Theresia Voors:
    15 september 2018
    Wat mooi Henriëtte, wat een ervaring! Succes daar! topper!
  2. Gerrit de Rooij:
    15 september 2018
    Het is wel heel leerzaam maar ook heel heftig wat je allemaal meemaakt. Maar het is ook wel een dankbaar werk want je moet de mensen ook geruststellen terwijl je soms denk tegen beter weten weet dat het niet zo prettig is wat met hen gaat gebeuren
    Ik denk veel aan je en ik wens je veel sterkte en blijf moed houden, een hartelijke groet van uit Opperdoes.
  3. Jos en Gerda:
    15 september 2018
    Ik zie het allemaal zo voor me, haha! En wat mooi om al resultaten te mogen zien! Succes zussie xx
  4. Kirsten Does:
    16 september 2018
    Wat gaaf zeg! Veel succes!!
  5. Maurice:
    16 september 2018
    Super! Wat een goed werk doe jij!
  6. Ineke Metzlar:
    16 september 2018
    Wat een indrukwekkend verhaal joh! Wat fijn dat je zo je kennis en talenten kunt gebruiken!
    Prachtige foto van de zon.....waar je ook bent op de wereld, deze zien we allemaal, al is plaats en tijd verschillend!
    Ik geef mezelf ff een andere naam, want er is nog een Ineke M zag ik;)
  7. Josina:
    16 september 2018
    Super om te lezen Henriëtte! Succes!
  8. Marianne Vriend:
    16 september 2018
    Wat een mooi werk! En een nieuwe ervaring!
    Leuk hoe je alles vertelt.
    Zo zie ik het zo voor me!
  9. Ome Jan en tante Annie:
    17 september 2018
    Wat een mooi en dankbaar werk doe je daar. Sterkte hoor de komende week!
  10. Jacco en Esmee:
    17 september 2018
    Wouw wat een prachtige ervaring! Wat gaaf dat je zulk werk kan en mag verrichten! Gods zegen!
  11. Janine:
    17 september 2018
    Hahahaha! Dat van die polsbandjes, geniaal! Lijkt me fijn om af en toe even een lachbui te kunnen hebben want het is vast ook best wel eens heftig allemaal! Veel succes hoor!
  12. Gerard:
    18 september 2018
    Wat mooi geschreven! Wat een ervaring! Heel veel succes😙😙
  13. Wendy van der gragt:
    21 september 2018
    Wat een belevenis. Ik dacht dat wij veel lijstjes hadden ;)
    groeten Wendy
  14. Gerry Sok:
    21 september 2018
    Fijn, dat je zo zinvol bezig bent! Ik zie het ook zo voor mij!
    Mooie ervaring en succes!
  15. Anneke vd Burg:
    23 september 2018
    Wat een ervaringen Henriette !
    Die controles moest ik om lachen, dat is 25 jaar terug denk ik dat we dat hier ook deden.
    Wel een boel indrukken voor je,
    Succes en groeten, Anneke