Feestmaand December en leuk nieuws!

19 december 2018 - Conakry, Guinee

Joepie! Weer een nieuwe blog! December, de feestmaand is ook hier van start gegaan. We hebben Sinterklaas gevierd, Santa Lucia (een scandinavische traditie), en alle voorbereidingen voor kerst zijn in volle gang. Sinterklaas was allereerst geweldig. Ik heb Piet gespeeld, en samen met 6 andere pieten en Sinterklaas hebben we de kinderen van de Academy een leuke middag bezorgd met een cadeautje, pepernoten en gedans. Hoe Sinterklaas aankwam? Natuurlijk: per boot! Daarna nog een dobbelspel gedaan met de dutchies.

Bijna elke dag is er wel iets. Een concert, een kerstfilm, een gingerbreadcompetitie (wie het mooiste huisje van gingerbread(soort speculaas) kan maken).Vorige week hebben we buiten met de crew, daycrew en patienten een kerstconcert gehad met kaarslicht. Wauw! Wat een ervaring voor ons en indrukwekkend voor de patienten en de caregivers.

Wat hier een klein verschil is met een decembermaand in Nederland, is de temperatuur. Klein beetje maar. Ik schat dat het hier zo'n 30 graden warmer is. Op de afdeling kan het veeeeel warmer worden, vooral als de airco stuk is, wat gisteren het geval was. Een paar stappen en je valt bijna om van de warmte. Geeft niet! Daar zijn oplossingen voor, zoals te zien op de foto waarbij koude lucht uit de oranje buizen kwam. Zodoende toch nog een beetje verkoeling. :)

Ik heb wat foto's toegevoegd van het meisje waar ik in mijn vorige blog ook foto's van heb geplaatst, en daarbij van een jongen die ook pas geopereerd is. Omdat foto's vaak zoveel meer zeggen!  Deze week is de laatste week dat er orthopedische operaties worden gedaan. Hierna wordt er even niet geopereerd, om in Januari weer van start te gaan met de plastische operaties.

Over Januari gesproken, dat klonk zo ver, maar nu is het al zo dichtbij! Dat betekent ook dat mijn einddatum op het schip in zicht komt! 29 december zou mijn laatste dag zijn op het schip. Ja, je leest het goed............. ZOU! Want, ik heb besloten en goedkeuring gekregen om langer te blijven!!! Zo ontzettend blij! Ik ben er namelijk nog helemaal niet klaar voor om van het schip af te gaan, en omdat er iemand nodig was in het HOPE center voor een aantal weken, heb ik besloten om daarheen te gaan. Ander werk, andere uitdagingen en, wat heel leuk is, de patienten die nu op de afdeling zijn, zijn in Januari in het HOPE center. Dus, Henriette gaat niet alleen kerst, maar ook oud en nieuw in Guinee vieren, en mijn laatste dag zal dit keer op 3 februari zijn.

Ander leuk nieuws: Ik heb een huisje! Per 1 januari heb ik mijn 1e huurappartement wat betekent dat als ik terugkom, er meteen in kan. Nog een hoogtepunt! Wel gek, om een bezichtiging via videobellen te hebben , en niet zelf bij de sleuteloverdracht te kunnen zijn. Maar.... dat maakt het ook weer speciaal :)

Al met al een bijzondere maand! Ik wil jullie vanaf het schip allemaal hele gezellige, fijne, gezegende kerstdagen toewensen en hoop mijn volgende blog in 2019 te schrijven!

1. Neel:
    19 december 2018
    ❤️ We vinden het erg goed van je dat je nog langer blijft op de boot om mensen te helpen! We missen je wel erg! Staat er een kerstboom op de boot? Wanneer mogen we logeren in je huisje? Dikke kus van jesse en lynn
  2. Maurice:
    19 december 2018
    Jaaa weer een nieuwe blog!!
    Wat leuk om te lezen dat je langer blijft!
    Gefeliciteerd met je huisje en fijne feestdagen op de boot!
  3. Josina:
    19 december 2018
    Wat een leuk verhaal weer! En fijn dat je langer kunt en mag blijven!! Gefeliciteerd met je huis, lijkt me inderdaad vreemd zo’n bezichtiging😅 Maar super leuk!! Veel plezier daar nog en hele fijne feestdagen!🎄
  4. Janine:
    19 december 2018
    Wauw wat een mooie nieuwtjes! Super leuk dat je nog langer blijft, echt een goeie en mooie beslissing :) Je gaat er ongetwijfeld weer veel nieuwe leuke dingen beleven. Leuk ook om dan het HOPE center juist te zien, dan heb je veel aspecten gezien daar.
    Gefeliciteerd met het huisje! Super leuk dat het eindelijk gelukt is, en hóé, haha! Dat is naast dat piet spelen, ook weer net iets voor jou. Echt van harte hoor! Heel leuk!
    Heel warme (hinthint :P) feestdagen en een heel goede jaarwisseling daar! Wordt ook vast heel bijzonder :)
    Ook de groetjes van Jelle trouwens ;)
    Veel liefs! xx
  5. Corrie Trompetter:
    19 december 2018
    Wat ontzettend leuk om je bericht weer te lezen en zo mooi al die mooie en goede nieuwtjes !!

Wij willen je ook fijne dagen wensen en een goed uiteinde

Groetjes van Henry en Corrie en de kinderen
  6. Gerrit de Rooij:
    19 december 2018
    Zo dat is weer een heel mooi verhaal met een paar hele mooie nieuwtjes hoor. Je hebt heel goed naar je zin en ik denk dat je ook heel veel ervaring op doet.
    Nou heel veel plezier en gezegende feestdagen toegewenst en een hartelijke groet, Gerrit
  7. Ineke Metzlar:
    19 december 2018
    Wat een mooie ervaringen en belevenissen weer. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en zelfs nog een poosje langer blijft. We willen jou ook goede kerstdagen toewensen en alvast een heel mooi 2019. Ben benieuwd waar je huisje in Holland staat...
  8. Jos en Gerda:
    19 december 2018
    Je bent echt een kanjer, zo trots op je! Ik mis je steeds meer, maar hier word ik toch echt blij van om jou zo te 'horen' :) ♡ en vooruit... dan mag je ook wel een poosje langer blijven xx
  9. Fam Mazereeuw:
    19 december 2018
    Heel mooi om je verhaal weer te lezen ,en ook dat je nog wat langer kan blijven . Je hebt het erg naar je zin . En straks een eigen plek ,heel veel mooie dingen . Wij wensen je nog een goede tijd toe . Hartelijke groet Arie en Hannie Mazereeuw .
  10. Pieta en Willem Zoeteweij:
    20 december 2018
    Wat leuk om weer iets van je te lezen. Geweldig dat je nog een maand blijft. Als we al jouw verhalen lezen wil je helemaal niet terug. Hartstikke leuk ook dat je een eigen huisje kan betrekken als(??) je terug bent. We wensen je nog een hele mooie tijd toe. Hartelijke groeten vanuit Sommelsdijk, Pieta en Willem Zoeteweij
  11. Nellie Stam:
    22 december 2018
    Inderdaad allemaal leuke nieuwtjes zeg!

Wat een gezelligheid en enthousiasme! Heel veel succes en plezier toegewenst voor nu op het schip en straks in het HOPE center.
    Wij wensen je fijne feestdagen en een goed uiteinde toe!
    Groetjes van Johan en Nellie
  12. Lisette:
    27 december 2018
    Ha die Henriette, waarom ben ik nou niet verrast dat je toch nog wat langer wilde blijven 😃? Leuk hoor, fijn dat het kan!
    Prachtige foto's en leuk om je verhalen te lezen.
    Keep up the good work!
  13. Reijer en Jannie:
    27 december 2018
    Fijn dat je nog wat langer kunt blijven, enthousiasteling! Je verhalen zijn zo blij iedere keer! Heel veel zegen in het nieuwe jaar
  14. Gerard:
    27 december 2018
    Wat mooi om je verhalen te lezen.
    Wat een belevenis, en heel fijn dat je langer kunt blijven! Super!!
    Maak er nog een mooie tijd van!
    Lieve groetjes xx
  15. Jeanette:
    28 december 2018
    Wat een belevenissen zeg en leuk nieuws!
    Fijn om er zo toch een beetje bij betrokken te zijn.
    Een fijne jaarwisseling en alle goeds voor het nieuwe jaar.
    Maak er nog een mooie, leerzame tijd van :)
  16. InekeM:
    1 januari 2019
    Ha Henriette,
    Een heel goed 2019 toegewenst!
    Veel succes daar in ‘t warme Afrika
    Groetjes