Week 1: Aan boord!

2 september 2018 - Conakry, Guinee

Mijn heenreis zit erop, volgens plan naar Conakry gevlogen. Wat ervaringen rijker op het vliegveld en een mooie (keurig gezette) stempel in het paspoort. Onderweg naar de boot is er ontzettend veel armoede te zien, wat heftig is om te zien!

De eerste week is voorbij gevlogen en wat heb ik nu al onwijs veel indrukken gekregen! Deze week stond in het teken van een speciaal opgezette orientatieweek voor de nieuwelingen aan boord. Er zijn tegelijk met mij namelijk nog 50 mensen aangekomen.  Allereerst meerdere rondleidingen gehad aan boord, o.a. natuurlijk het ziekenhuis zelf, maar ook de andere ruimtes , en dat zijn er nogal wat: de eetzaal, ‘midship’ met daarin het starbuckscafe, internetcafe en meerdere ruimtes om lekker te relaxen. Daarbij is er nog de school, waar deze week ook een leuke open avond is geweest. En, niet te vergeten: het deck waar je buiten kan zitten. Lekker om even wat 'frisse' lucht te hebben.  Er is zoveel te zien, en het is daarom ook zo makkelijk te verdwalen, haha! Ondertussen begin in wel een beetje de weg te kennen, maar ik loop nog regelmatig de verkeerde kant op. Over 4 maanden zal dat vast zijn gewend.

Dinsdag en donderdag vonden er evacuatietrainingen plaats: wat te doen bij brand. Super leuk. Werd allemaal goed begeleid. Nu maar hopen dat het bij oefenen blijft ..;)

Daarbij die dag veel info van o.a. de diëtist en de wondverpleegkundige. Gelukkig, heel erg gelukkig, is er ook tijd om te sporten! Dinsdag even een rondje hardgelopen door de stad met een groepje. Net even iets anders dan in Nederland.. benauwd, rommelig en druk.. dan mis ik toch wel die frisse lucht en groene landschappen in ons mooie landje. Maar: vet verbranden doe je wel. Bij elke stap raak je bijna al een liter vocht kwijt schat ik in ;) 32 graden en een luchtvochtigheid van bijna 90%...

Deze  week heb ik te horen gekregen dat ik op Ward B kom te werken. Op deze afdeling komen de patiënten die voor plastische chirurgie gaan, (bijv na brandwonden), patiënten  met  een lipoom (goedaardig gezwel) en vanaf November komen de orthopedische patiënten(met name kinderen) op deze afdeling. Afgelopen weken waren er nog screeningen en daardoor zagen we regelmatig al patiënten langskomen. Ook heb ik de ‘daycrew’ ontmoet, die ook alle diensten aanwezig zijn om o.a. te vertalen, en eventueel te ondersteunen bij de zorg.

Vrijdagavond was er een open dag van het ziekenhuis. Alle verpleegafdelingen, OK, en o.a. de uitslaapkamer was te bewonderen. De ICU, het lab en de rontgenafdeling. Mooi om ook de OK's te kunnen zien:  dat in vrij kleine ruimtes, fantastische en grote operaties uitgevoerd kunnen worden met prachtig resultaat!

Zaterdagochtend heb ik mijzelf uitgesloofd in de fitnessruimte, om daarna extra te kunnen genieten tijdens de brunch voor de verpleegkundigen. ‘S middags naar een markt geweest, waar veel lokale mensen hun (deels) zelfgemaakte producten verkopen. Zie foto’s!

Trouwens, mijn kamergenootjes zijn ook top! Met 5 andere meiden uit Zweden, UK, USA op 1 kamer, de cabines hebben 3x 2 stapelbedden, maar best wat privacy. Het gestommel in de kamer naast me zal ook wel wennen, dus ik ben tevreden!

Vandaag nog een typische afrikaanse kerkdienst bijgewoond, welke in het frans en engels werd gehouden. Veel muziek en de combinatie van de afrikaanse losse heupen, het maakt dat we weer een mooie ervaring rijker zijn!

Ik vermaak me ondertussen weer lekker verder hier en voel me aardig thuis! Een spelletje, een filmpje,  naar de fitness. Heerlijk! Woendag mag ik beginnen, waar ik ontzettend veel zin in heb. Heel erg benieuwd naar de patienten, de verhalen achter de patieten en natuurlijk hoe de zorg zich vorm gaat geven!

Tot de volgende blog, dan zal ik wat meer ervaringen hebben over het werken hier!

Liefs, Henriëtte

3. Theresia Voors:
    😍. Top henriette!
  4. Reijer en Jannie:
    2 september 2018
    Mooi verhaal, Henriëtte! Enorm veel indrukken doe je zo in korte tijd op.
    Veel succes a.s. woensdag.
  5. Ineke Metzlar:
    2 september 2018
    Wat leuk om op deze manier je belevenissen te lezen. Een wereld van verschil met hier! Heel veel suc6.
  6. Marianne Vriend:
    3 september 2018
    Wat een enorm schip en wat een ervaring om dit mee te maken!
    Leuk om je ervaringen te lezen.
  7. Marije Doornenbal:
    3 september 2018
    Wat leuk om te lezen allemaal Henriette.
    Heel veel plezier en God Zegen.
  8. Janine:
    3 september 2018
    Wat een indrukken al die eerste weken..! Tjonge! Heel erg leuk om te lezen. Ik geloof direct dat het indrukwekkend is. Heel fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt :)
  9. InekeM:
    3 september 2018
    Wat MOOI om zo wat van je te lezen en te zien! Veel succes daar. Groetjes Ineke M :-)
  10. Sonja:
    3 september 2018
    Leuk om te lezen 👍🏼 😀 klinkt positief. Ik ga je volgen hoor. Succes!
  11. Marinus en Hennie:
    3 september 2018
    Mooi dat we zo op de hoogte blijven met alles wat je beleefd. We hopen dat je er veel kan doen. Maar ook goed om te lezen dat er mogelijkheid is voor ontspanning.
    Succes hoor.
  12. Lisette:
    4 september 2018
    Lieve Henriette, wat ontzettend leuk om je te belevenissen te kunnen volgen. Goed om te zien dat er ook veel aandacht is voor de "crew", je moet het tenslotte de komende maanden samen voor elkaar brengen. Veel succes en plezier op je eerste werkdag morgen. Ik kijk al uit naar je volgende blog!

Zet hem op! Liefs, Lisette
  13. Anja van der Kooi:
    6 september 2018
    Succes!
    Erg leuk om je belevenissen te lezen!
  14. Fam Mazereeuw:
    10 september 2018
    Henriette het is erg leuk om de belevenissen van jou op deze manier te volgen .Veer sterkte bij alles en bovenal Gods zegen .
  15. Ome Jan en tante Annie:
    13 september 2018
    Dag Henriette,
    Wat mooi dat we je belevenissen mee kunnen beleven. Echt mooi dat we foto's van het schip zien. We lezen het blad van Mercyships, we weten van de verschillende soorten operaties die er gedaan worden. Wat zijn de patiënten altijd ontzettend dankbaar. Echt bijzonder dat we weten dat jij daar nu aan het werk bent. Veel sterkte hoor!
  16. Eline:
    13 september 2018
    Super leuk om te lezen Henriette! Ik blijf je volgen. Heel veel succes!!
    Toch leuk dat je je vertrouwde klompen hebt meegenomen :).